043 – Krzyżak

Po krótkiej przygodzie podwodnej wracamy na powierzchnię, choć nadal pozostajemy w okolicy wody. Ten oto krzyżaczek został upolowany nad wodą. Czyżby zatem był to krzyżak nadwodny? Na podstawie sugestii Skorpiona w pewnym dawnym jego poście zakładamy, że może to być Larinioides patagiatus czy coś takiego. Generalnie jednak, do identyfikacji nie jesteśmy przywiązani, przerasta nas krzyżakowa różnorodność więc równie dobrze może to być i ogrodowy ;-).

[po kliknięciu na zdjęcia pokażą się foty w rozmiarze 800 x 600 w nieco lepszej jakości]

Mamy jeszcze jedno jego ujęcie, bardziej ogólne:

I na tym niestety koniec. Przynajmniej na ten moment, bowiem krzyżaków w archiwach ci u nas dostatek 😉

Nazwa gatunkowa:

Data wykonania zdjęć: 28 – 08 – 2011

Rodzina:  krzyżakowate (Araneidae)

Rząd / podrząd: pająki (Araneae)

Gromada: pajęczaki (Arachnida)

Typ / podtyp: stawonogi

Królestwo: zwierzęta

19 thoughts on “043 – Krzyżak

  1. To na pewno samiec krzyżaka z rodzaju Larinioides, z gatunkiem może być jednak gorzej, zwłaszcza, że to samiec, powiedziałbym, że to samiec Larinioides cornutus, ale nie ma pewności, bo jest sporo podobnych do niego gatunków 😉

        • spoko, żartowałem, choć faktycznie liczyłem że Ty lub Radzido wspomożecie ;-). Dodam, że choć na początku byłem absolutnie pewny, że jest to krzyżak, a nawet krzyżak nadwodny, to po paru godzinach szperania w necie nie miałem już nawet pewności, że to jest krzyżak jako taki, hehe 😉

          • Pierwsza myśl jest często najlepsza i w tym przypadku byłeś blisko z krzyżakiem nadwodnym, bo nie można włąsnie wykluczyć, że to on, ale potwierdzić też nie jest łatwo, więc najlepiej będzie go oznaczyć jako Larinioides sp. 😉

            • racja, już się nauczyłem, aby nie wyrywać się zbyt do przodu 😉

              w tym roku postaram się wrócić do tematu – mam niezłe miejsce, w którym tych pająków jest sporo, może uda mi się lepszy strzał…

          • I ja będę bliżej się przygląał tym pająkom, w tamtym roku widziałem ich całą masę nad jeziorem, w tym roku mam nadzieje, że będzie podobnie, przekonam się więc wtedy jak to dokładnie jest z nimi, tymbardziej, że mam teraz więcej wiedzy o nich, niż wtedy 🙂

    • oczywiście… 😉

      a pajączków już sporo, nawet kwadratnika na sieci widziałem parę dni temu. Choć, był to jeden z bardzo nielicznych sieciarzy o tej porze roku, bo większość to biegacze… 😉

  2. Panowie krzyżakowie to zawsze cenna zdobycz. 🙂 Siedzą sobie gdzieś tam z boczku, w ukryciu, po cichutku, w przeciwieństwie do pań, które lubią wystawiać się na strzał. 😉

Skomentuj

