031 – Sknerus na górach złota ;-)

Z tym pajączkiem mieliśmy spory problem. Już dwa razy byliśmy niemal pewni, że wiemy co to za jeden, ale później coś tam nam nie pasowało. Irytujący jest fakt, że jest to bodaj dość popularny gatunek więc pewnie powinno się go identyfikować na wyrywki ;-). Ostatecznie stawiamy na rodzinę pogońcowatych (za potwierdzenie dziękujemy Skorpionowi i Chwastowisku), prawdopodobnie wałęsak (Pardosa sp.).

Ten tutaj był lokalnym bogaczem. Aż go niemal nie było widać pośród złotego blasku…

Wbrew pozorom wybrał sobie dość dobre miejsce do leżakowania. Wokół było tyle rozmaitych zielsk, że po prostu nie dało się uzyskać innego kadru. Mamy jeszcze tylko jedno zdjęcie, dość zbliżone:

Przez kilka minut nasz Sknerus nie raczył wykonać żadnych ruchów. Pewnie miał swój powód 😉

Nazwa gatunkowa: wałęsak (Pardosa sp.)

Data wykonania zdjęć: 16 – 08 – 2011

Rodzina:  pogońcowate (Lycosidae)

Rząd / podrząd: pająki (Araneae)

Gromada: pajęczaki (Arachnida)

Typ / podtyp: stawonogi

Królestwo: zwierzęta

36 thoughts on “031 – Sknerus na górach złota ;-)

  1. Na pewno to pogońcowaty (Lycoscidae), jeśli chodzi o rodzaj, to powiedział bym, że to któryś z wałęsaków (Pardosa sp.), ale co do gatunku już pewny nie jestem 🙂

    • dzięki 😉

      trochę niefortunnie ustawił się, szkoda że nie mam ujęcia np. z góry, wtedy byłoby chyba ciut łatwiej go zidentyfikować, prawda?

      • Raczej tak, choć już teraz mogę napisać, że z innym pogońcowatym, niż wałęsakiem, ten okaz mi się nie kojarzy, także stawiam właśnie na niego 😉

        • czyli można powiedzieć, że udało się go mniej więcej zidentyfikować ;-). Przyznam, że myślałem że będzie to łatwiejsza robota, tymczasem musiałem rozłożyć ręce i po prostu się poddałem ;-(.

          • Tak, można uznać, że wiemy już mniej więcej z kim mieliście przyjemność się spotkać 😉 Nie można się tak od razu poddawać, trzeba szukać do skutku, a wtedy zawsze jest szansa, że oznaczanie się powiedzie 😉

            • nauczyliśmy się identyfikować (mniej więcej) ważki, mamy książkę, są fajne strony. Podobnie z błonkówkami i paroma innymi cudakami, choćby motylami. Ale pająki to dla nas jeszcze niewiadoma, co jest o tyle dziwne, że mnie zawsze fascynowały, jeszcze nim wziąłem się za makro. I jeszcze nim zacząłem zaglądać na mądre strony (takie jak np. Twoja, czy Chwastowisko itd) to niby znałem już trochę gatunków…

          • Też tak miałem na początku, wydaje się, że człowiek już coś tam zdołał poznać, a wychodzi na to, że wcale tak nie jest, a przed nim jeszcze sporo do nauczenia się, ale grunt to nie poddawać się tylko ruszać dalej a na pewno przyniesie to spodziewane rezultaty 😉 Swoją drogą, o ile ważki czy dzienne motyle (chociaż z tymi ostatnimi, jak się trafi na modraszki to też łatwo nie jest ), jest stosunkowo łatwo oznaczać, to z tymi błonkówkami trzeba jednak uważać. Ja do dzisiaj z wieloma mam spore problemy 😉

            • masz rację, błonkowki są podstępne, ale na szczęście póki co trafiają się nam tylko podstawowe gatunki, hehe 😉

              a w tym roku postanowiliśmy, że priorytetem będzie jednak nauka techniki fotograficznej, więc z intensywniejszym poszerzaniem wiedzy o owadach jeszcze poczekamy 😉

          • To macie szczęście, choć z tymi podstawowymi gatunkami też trzeba uważać, zwykłe osy mogą przysporzyć niezłego problemu z ich identyfikacją 😀

            O, i tego się trzymajcie, ja muszę przyznać, że w tym roku będę robił dokładnie na odwrót, czyli zamiast skupiać się na szlifowaniu zdolności fotografii, będę jeszcze bardziej szlifował wiedza o owadach, ale także będę starał się w tym roku szukać gatunków rzadkich i wyjątkowych ;D

            • no tak, ale Ty już jesteś na innym etapie techniki, natomiast my mamy za sobą zaledwie pierwsze próby. Właściwie 99% zdjęć z pierwszego sezonu to przeciętniaki. Nieostrość, kadr, kolor – jest mnóstwo rzeczy do poprawienia i trochę się tego boję, bo już nie mam tej cierpliwości do fotografii co kiedyś ;-).

              z przyjemnością będziemy eksplorować Twoje wpisy na światmakro, więc summa summarum, też się czegoś douczymy, hehe 😉

          • Niby tak, ale jakieś tam nieścisłości, na pewno przydało by się i u mnie poprawić i jak będzie taka okazja, to będę to robił… może wprowadzę jakieś ulepszenia w sprzęcie, jeśli znajdą się fundusze na to, także wszystko jeszcze się może zdarzyć. Na pewno dacie radę sobie z tym poradzić, jeśli tylko będziecie dużo eksperymentować, mogę wam tak napisać z własnego doświadczenia, zresztą, ja zaczynałem, robiąc jeszcze gorsze zdjęcia ze względu na brak raynoxa czy dyfuzora, ale z czasem zacząłem to szlifować i póki co nie jest źle 😉

            Bardzo mnie to cieszy, że będę mógł was dokształcić, tym co będzie się u mnie znajdować 😉

  2. Energię oszczędzał. 😉
    Pogońcowate to nawet ja umiem rozpoznać od pierwszego spojrzenia (spojrzenia przez lupę, rzecz jasna ;)). Te dwa stosunkowo duże oczka są bardzo charakterystyczne. Ale jakie są wśród nich gatunki poza Pardosą… tego nawet nie wiem. 😉

    • Po za Pardosą jest jeszcze wiele ciekawych gatunków, choćby pospolity krzeczek naziemny (Trochosa ruricola), czy żyjący w pobliżu wód pirat (Pirata piraticus). No i nie można zapominać, że na granicy z Ukrainą, można się natknąć na tarantulę ukraińską 😀

    • czyli pardosa 😉

      podobno wałęsaków jest ok 500 gatunków, czyli jakaś 1/4 całości pogońcowatych. Widzę, że w Polsce występuje np. wymyk szary z Arctosa. Ale ogólnie rzecz biorąc: wielka, czarna dziura o pogońcowatych…

      • Tak, z tym, ze z tych 500 u nas żyje z jakieś 30, może więcej, ale i tak jest to na tyle dużo, by dostać od nich nie małego zawrotu głowy 😀 Tak, wymyka też mamy, a właściwie mamy ich chyba 4 gatunki, no i do tego jest jeszcze rodzaj Alopecosa, do którego należy wilkosz sucholub (A. schmidti), także trochę ich jest 😉

  3. No, taki pająk jest do zniesienia, ani nie ma wielgachnego odwłoka ani kończyn przesadnie długich i cienkich. 😉 Nie za włochaty, nie za błyszczący, proporcjonalny, taki w sam raz 😉

Skomentuj

